Kou en Katten
Marc W
2008-11-15 13:52:40 UTC
De winter komt er weer aan, en die poes van mij wil nog met -10 grd C naar
buiten toe! Dat weet ik nu al. Houden die katten zich warm? Al heeft ze de
hele nacht in een weer type gezeten waarvan ik denk, jemig. De volgende
avond staat ze gewoon weer voor het raam: 'Ik wil naar buiten toe, muizen
scoren'. En ik laat dat raam bij vrieskou echt niet open, kost me teveel
geld om het weer warm te stoken.

Buiten laten of toch binnen houden?
Euker Voorn
2008-11-15 14:16:08 UTC
Post by Marc W
[...]
Hier ook, hoe harder het vriest, hoe liever sommigen naar buiten
willen. De muizen hebben meer honger met die kou en nemen dus meer
risico en zijn daardoor makkelijke te vangen, denk ik. Maar als je ze
normaal naar buiten laat, dan met die vrieskou ook doen. Een kat kan
wel tegen die kou, ze dragen een bontjas. Alleen als ze nat worden is
het link maar dan komen ze wel weer naar huis.
Jan den Hollander
2008-11-21 14:38:15 UTC
Post by Euker Voorn
Post by Marc W
[...]
Die van ons is kwaad wanneer het koud is; blaast zodra hij z'n neus
buiten de deur steekt en de vrieskou toeslaat. Ondanks dat toch naar
buiten, maar is wel 5 minuten later terug. Ik denk eigenlijk dat zo'n
buitenblijver wel ergens een warm en droog plekje weet te vinden; zo
niet dan meldt 'ie zich wel weer
Euker Voorn
2008-11-22 09:53:10 UTC
Post by Jan den Hollander
Post by Euker Voorn
Post by Marc W
[...]
Jaaaa maar oppassen! Dat warme plekje is vaak onder de motorkap van
een auto, als de motor nog warm is. Dus 's morgens altijd even een
klap op je motorkap voordat je in de auto stapt want als de kat daar
nog is wanneer je de motor start is die gehakt.
Misty
2008-11-22 10:13:18 UTC
Post by Euker Voorn
[...]
Het komt inderdaad voor dat katten zich daar verschuilen.
--
www.kruimelhuis.nl
www.misty.be
Marc W
2008-11-22 13:00:59 UTC
Post by Euker Voorn
Jaaaa maar oppassen! Dat warme plekje is vaak onder de motorkap van
een auto
Mmm, maar ik heb geen auto. En als ie dan onder een moterkap kruipt dan is
't een van de buren. Daar in de parkeergarage of zo. Klinkt niet best....
Die kat is klein genoeg om daar onder te kruipen?
Leannan
2008-11-24 05:02:13 UTC
Post by Euker Voorn
[...]
Katten komen op de meest onverwachte plaatsen en een warme moterkap is
inderdaad een favoriet plekje. Katten reageren toch wel verschillend op
kou. Hier liggen een paar bijna vastgespijkerd op de vensterbanken
boven de verwarming en anderen zijn voortdurend buiten op
sneeuwvlokjesjacht. :-)
--
Leannan

Vrouwen houden van simpele dingen. Van mannen.
Euker Voorn
2008-11-24 19:53:56 UTC
Post by Marc W
Post by Euker Voorn
[...]
Ja. En het komt regelmatig voor dat ze daar tussen de v snaren komen
of door de vin worden vermalen.
Misty
2008-11-25 08:07:54 UTC
Post by Euker Voorn
Post by Marc W
[...]
Weleens katten gezien die er met brandwonden uitkwamen, weet niet meer hoe
het precies zat.
--
www.kruimelhuis.nl
www.misty.be
Maya Zuiderweg
2008-11-25 16:12:16 UTC
Post by Misty
Post by Euker Voorn
Post by Marc W
[...]
Ik was een tijd geleden op vakantie op Kreta. Het was mei, maar het hoosde
en 'twas ongewoon koud. Wat me daar opviel was dat mensen er (voor zo'n
mediterraan land) goed met katten omgingen (ikzelf heb toen ook een nestje
katten 'gered', dat bijna verzopen was in een grote amfoor, kreeg er hulp
bij van de 'baas' vd huisjes daaro).
Wat héél gewoon was: als je met de auto ging rijden:: een flinke klap geven
op de motorkap, en vaak kwam er dan een kat uit, de kat kreeg dan steevast
een aai. Toen het weer beter werd (de laatste paar dagen) gaven ze nóg
steeds een klap op de kar -blijkbaar gewoonte ofzo. Ehm wat óók zou kunnen
is dat ze hun auto testten oftie nog niet inmekaar donderde.;).Want men reed
daar toch in een ouwe karren, elk moment dacht je dat ze uitmekaar konden
vallen (we namen altijd taxi's daar, goedkoop, en zelf hadden we nog geen
auto).
Maya
Post by Misty
--
www.kruimelhuis.nl
www.misty.be
Misty
2008-11-17 08:53:11 UTC
Post by Marc W
[...]
Is er geen mogelijkheid een kattenluikje in het raam te zetten? Onze katten
destijds hadden een buitenren waar ze door een raam in de keuken in konden,
hier hebben wij om dezelfde reden een luikje in gezet.
--
www.kruimelhuis.nl
www.misty.be
Marc W
2008-11-17 23:52:22 UTC
Post by Misty
Is er geen mogelijkheid een kattenluikje in het raam te zetten?
Zeg euh! Ik ga daar nog een beetje doe het zelven voor die poes zeg! Ik haat
doe het zelven namelijk. Als zij perse naar buiten wil, dan moet ze ook maar
een beetje kou lijden. Als ze maar niet ziek wordt of zo.
Maya Zuiderweg
2008-11-18 15:47:52 UTC
Post by Marc W
Post by Misty
[...]
Truitje breien, sjaaltje om doen, oorwarmers uit de kast.

Maya
Marc W
2008-11-18 20:25:34 UTC
Post by Maya Zuiderweg
Truitje breien, sjaaltje om doen, oorwarmers uit de kast.
:-)

Ja het is geen mens. Ik neem aan dat katten in de winter een dikkere vacht
hebben of zo? Klopt dat? Maar toch is het vreemd. Met dezelfde 'kleding'
komt de kat door de winter met -10 snachts en door de zomer met +35 overdag.
Kan zo'n beest zijn temperatuur beter regelen dan wij mensen?
Leannan
2008-11-18 20:43:01 UTC
Post by Marc W
Post by Maya Zuiderweg
[...]
Neej, katten gebruiken hun verstand, mensen hun instinct. :-)

Maya Zuiderweg
2008-11-18 23:44:25 UTC
Post by Leannan
Post by Marc W
Post by Maya Zuiderweg
[...]
Duh. Het is een suit-for-all-seasons, nog altijd in de mode ook ;)

Maarreh Marc? Watvoor soort kat heb je? Mijn thaimezen willen apsolu niet in
deze kou buiten wezen, dat begint trouwens al bij zo'n graad of 14-15.
Tenzij ze zeer beschut in het zonnetje kunnen zitten. Maar NU? Beide huizen
bovenin de klimpaal (binnen), want warme kachellucht stijgt.

Maya
Marc W
2008-11-20 20:42:18 UTC
Maarreh Marc? Wat voor soort kat heb je?
Gratis vullesbakkeras. Kleine poes. Echt 'n fanatieke jager ook.
Maya Zuiderweg
2008-11-20 20:51:14 UTC
Post by Marc W
Maarreh Marc? Wat voor soort kat heb je?
Gratis vullesbakkeras. Kleine poes. Echt 'n fanatieke jager ook.
Aha. Dan houdt poes zich warm door flink hard te jagen, hollen, springen,
snelhapje, met de voorpootjes kruislings tegen de flankjes slaan.

Neemaar ff zonder dollen: ik had er ook zoeentje die met kou bestgraag
buiten wou, een echte noordhollandse gestreepte met witte sokken en bef.
De 2 overgebleven katten zijn Thai's, ik denk dat ze een andere vacht hebben
(geen ondervacht ofzo).
Maya