Kattenaids in het Gooi.
Gaznapiro
2006-01-18 23:55:37 UTC
Gooise katten moeten aidstest ondergaan
LAREN (ANP) - Katteneigenaren in het Gooi moeten alert zijn op de
besmetting van hun huisdier met aids. Daarop heeft de Larense
dierenarts R. Snelder dinsdag gewezen, nadat hij een variant van de
ziekte bij een zwerfkater had geconstateerd. De kattenvariant is niet
op mensen overdraagbaar.

Snelder heeft bezorgde eigenaren opgeroepen hun kat een aidstest te
laten ondergaan. Hij maakt zich zorgen, omdat de periode aanbreekt
waarin katers veel met elkaar vechten en jagen op krolse poezen.
Zwerfkaters lopen daarbij van dorp naar dorp.

Net als de menselijke variant breekt aids bij katten het afweersysteem
af. De eigenaar herkent de symptomen aan een chronisch zieke kat, die
veel braakt, gewicht verliest en vooral erg lusteloos is. Er bestaan
aidsremmers voor de dieren, maar Snelder raadt het gebruik daarvan af,
omdat de katten dan niet meer naar buiten mogen wegens
besmettingsgevaar van andere dieren.

Vaker kattenaids

Volgens J. van Herten van de maatschappij voor diergeneeskunde KNMVD
gebeurt het vaker dat er op bepaalde plaatsen uitbraken zijn van de
kattenaids. ,,Maar er is geen sprake van een aidsalarm. Het duikt hier
en daar nu en dan op'', aldus deze dierenarts. ,,De ziekte is alleen
overdraagbaar door kattenbeten, niet door slijm of op andere manieren.
Dus de verspreiding blijft beperkt tot vechtende katten, vaak
ongecastreerde katers.''

Van Herten geeft eigenaren geen hoop, de ziekte is volgens hem niet
echt te behandelen. ,,Vaak gaan de dieren dood aan secundaire
infecties.''

http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/390445/anp/Gooise_katten_moeten_aidstest_ondergaan.html

(Crosspost vanwege het belang)
cat
2006-01-19 04:23:22 UTC
Post by Gaznapiro
http://spitsnet.nl/nieuws.php/1/390445/anp/Gooise_katten_moeten_aidstest_ondergaan.html
Oud nieuws, zelfs de link doet het niet meer.
--
Willeke

"Heb jij nog seks of golf je al?"
Michel
2006-01-19 07:41:08 UTC
http://www.nu.nl/news.jsp?n=658232&c=83&rss

In jouw geval zou ik ook eens sex proberen , Willeke.
Kitty
2006-01-19 08:35:36 UTC
"Gaznapiro"
Post by Gaznapiro
Gooise katten moeten aidstest ondergaan
LAREN (ANP) -
Was gisteren ook nog in man bijt hond. Grotere BS kan ik me amper indenken/.
"hoe spek ik mijn kas" moet die DA gedacht hebben
Granny Waetherwax
2006-01-19 09:01:24 UTC
Post by Kitty
Was gisteren ook nog in man bijt hond. Grotere BS kan ik me amper indenken/.
"hoe spek ik mijn kas" moet die DA gedacht hebben
Mja en wat denk je van :
,De ziekte is alleen overdraagbaar door kattenbeten, niet door slijm of op
andere manieren. Dus de verspreiding blijft beperkt tot vechtende katten,
vaak ongecastreerde katers.''

Ik ben blij dat dat niet mijn dierenarts is........De heer Snelder lijkt mij
weinig te weten over FIV...........
Kitty
Hij kan beter informeren of castreren en katten binnen houden
Gaznapiro
2006-01-19 12:16:44 UTC
Post by Kitty
"Gaznapiro"
Post by Gaznapiro
Gooise katten moeten aidstest ondergaan
LAREN (ANP) -
Was gisteren ook nog in man bijt hond. Grotere BS kan ik me amper indenken/.
"hoe spek ik mijn kas" moet die DA gedacht hebben
Dus dit is een misleidend berichtje van die DA, volgens jou? Dat
verklaart wel de nuancering aan het eind van J. van Herten van de
KNMVD.
Kitty
2006-01-19 12:37:44 UTC
"Gaznapiro"
Post by Gaznapiro
Post by Kitty
"Gaznapiro"
Post by Gaznapiro
[...]
Ja. Meneer weet duidelijk niet waar ie het over heeft of spekt graag zijn
kas met een snaptestje of tig

Dat
Idd
Gaznapiro
2006-01-19 12:42:41 UTC
Post by Kitty
"Gaznapiro"
Post by Gaznapiro
Dus dit is een misleidend berichtje van die DA, volgens jou?
Ja. Meneer weet duidelijk niet waar ie het over heeft of spekt graag zijn
kas met een snaptestje of tig
Oké.